Měsíc listopad, který je jeden z nejtemnějších měsíců v roce, jsme věnovali potkání se s vlastními strachy, protože se každý něčeho bojíme. Cílem práce nebylo uvrhnout děti do strachu a beznaděje, ale právě naopak. Chtěli jsme otevřít toto téma, abychom viděli, že máme často společné obavy a vzájemně si dodali odvahu a podpořili se v boji se svými „bubáky“. S dětmi jsme si povídaly o tom, jak na svém těle pociťují strach, kdy a jak ho cítí nejvíce, ale hlavně jsme se zaměřily na to, co pro sebe mohou udělat, aby se cítily lépe. Povídaly jsme si také o tom, že strach je důležitou emocí, která nás může ochránit, varovat před nebezpečím a že je dobře mu naslouchat, být ostražitý, zvýšit svoji aktivitu, ale nenechat se jím příliš ovládat.
S žáky jsme zažily spousty krásných momentů, kdy si vzájemně naslouchali, podporovali se a ocenili se potleskem. To jsou momenty, které z našeho pohledu potřebují v kolektivu všichni. Současně žáky vedeme k vzájemné úctě a respektu. Každý máme právo na svůj strach a obavy, každý to můžeme cítit jinak. Největší strachy máme většinou z toho, co tolik nevidíme, neznáme. Když si na to posvítíme, strachy pak už nemusí být tak velké. A přesně to žáci zažívali.
A jak to vypadalo v praxi? Vybírám pár zajímavých momentů:
V prosinci se budeme ladit již na přicházející advent a Vánoce. Budeme s dětmi malovat ořechovou lodičku se svíčkou a budeme si společně něco hezkého přát – pro sebe, pro třídu, pro školu, pro rodinu, pro okolí, pro společnost.
Za ZŠ Klicperka:
Mgr. Hana Jarošová, vyučující výtvarné výchovy a
PhDr. Alena Šustrová, školní psycholog