V prosinci jsme s žáky 6. tříd vyráběli společný třídní betlém na míru. Zadání znělo:
„Kdyby sis měl představit, že jsi nějakou osobou, zvířetem nebo předmětem z betlému, kým bys byl? Zkus si představit, jak se nyní máš, jak ti je a podle toho si vyber. Záleží na tobě, jak velkou loutku vytvoříš, jak ji uděláš barevně. Nic není špatně, vše, co vytvoříš, je správné….“ Foto:
Kromě tvoření je nedílnou součástí společné práce rozhovor nad kresbou. Bylo zajímavé sledovat, kolik stejných loutek se sešlo. V některé třídě bylo hodně komet, v jiné žádná. Velikost postav nám může napovídat něco o sebevědomí, sebedůvěře žáků. Žáci výsledné práce umístili na společný podstavec a na závěr měli možnost svoje umístění změnit:
„Teď už nejsem vidět, všichni mě zastínili, a to se mi nelíbí….chceš to jinak? V pořádku, tady to můžeš hned změnit.“
„Chtěla jsem namalovat stromek, aby to tu rozzářil…“
„Namaloval jsem Ježíška, přál bych si, aby se o mě starali jako o miminko…“
„Nakreslila jsem jednoho ze Tří králů, ráda dávám dary…“
„Jsem malá ovečka, nejsem ráda středem pozornosti…“
„Nakreslila jsem anděla, ráda chodím do kostela…“
„Vybral jsem si prase, protože je to užitečné zvíře…“
„Jsem kometa, zářím a jsem nahoře…“ někdy to může být odraz skutečnosti, někdy je to přání, nenaplněná potřeba.
Pro žáky 7. tříd jsme si v lednu připravily také ještě dozvuk vánočních tradic. Společně jsme zkoušeli lití vosku ze svíček a hledali jsme pro sebe poselství.
„Zkus si prohlédnout tvar, který před sebou máš. Dej si čas, zkoumej ho z více stran. Připomíná ti to něco? Co by tam mohlo být? A jaké poselství by to pro tebe mělo do nového roku? Nespěchej, máme čas. Potom obrázek překresli tužkou. Je na tobě, jak velkou kresbu uděláš. Můžeš třeba chtít k tomu dokreslit něco dalšího, aby ti to ladilo, nebo nemusíš.“
„Vidím tam sopku, občas vybouchnu, ale někdy taky ne.“
Ke každému obrázku jsme se snažili dát podporu, dodat odvahu, pozitivní poselství do nového roku na míru tak, aby to bylo v souladu s obrázkem žáka.
„Takže ti přejeme, aby se sopka naučila ovládat svoji energii a třeba ji i vhodně využívat“ 😊
„Vidím delfína…chtěla bych tím dalším rokem proplout.“ Delfín je velmi chytré a sociálně zdatné zvíře, má svůj způsob komunikace – já ti přeji, aby ti pomohl i v této oblasti.
„Vidím tam kytku v květináči, která teprve vykvete…“
„Když na to koukám takhle, je to hlava koně, když to přetočím, je tam sekyra…“ líbí se mi, že vidíš víc možností, přeji ti, aby sis uměl správně vybrat.
Za ZŠ Klicperova: Mgr. Hana Jarošová, vyučující výtvarné výchovy, PhDr. Alena Šustrová, školní psycholog